fredag 29 januari 2016

Vår bilresa till södra Frankrike sommar 2015 - Normandie och Bretagne

Vi startade i Nord-Pas-de-Calais 

Detta är den nordligaste regionen i Frankrike med största stad - Lille. Den har historisk påverkan från norr, väster och från romarna. Här finns en flamländsk minoritet och stor arbetslöshet efter att kolgruvor lagts ner på 1970-talet.
Vi lämnade med viss saknad vårt B&B och körde vidare genom ett platt landskap med tydliga spår av två världskrig men ändå vackert.

Närmaste lilla stad hette Herognies med vackra hus. Men färden gick raskt vidare med en rutt som tyvärr inte gav tillfälle till så många raster.

Vi kom att trängas på vägarna med Parisarna som skulle åka till kusten på helgen - "förstås, tänkte inte på det...."
Förbi Amien, Rouen, Caen med målet  Saint-Malo som är en populär semesterstad i norra Bretagne.

Med lite mera tid kunde vi ha stannat till för att betrakta den berömda Bayeuxtapeten som finns i staden Bayeux nära Caen.

Men det gjorde vi inte - dock passerade vi den anslående bron över Seine där den rinner ut i Atlanten.

Jag har nog glömt att berätta att detta var sommarens absolut varmaste dagar - ca 35-38 grader. Bra med AC i bilen....

Vi såg också några rastställen......

Skönt att sträcka på benen. Det blev nog ca 80 mil denna dag trots allt.

Slutligen framme i Saint-Malo. En vacker stad vid havet. Vi bodde i ett B&B strax utanför. Vad sägs om detta lilla chateau? La Petite Ville Mallet - länk till hemsidan. 

Här finns en vacker  strandpromenad. Husen har  byggts efter kriget då staden bombades sönder. Här bor 50.000 innevånare men ökar på  turistsäsongen till 200.000.

Ingen annanstans i Europa har man sådana skillnader mellan flod och ebb. Man berättade för oss att det kan skilja upp till 10-12 meter i nivå.

  
När man är i Saint-Malo skall man äta ostron. Det gjorde vi på denna trevliga och populära restaurant. 

Lärdomar av andra resdagen:
  • Normandie med alla vackra kustorter samt krigsskådeplatser där och i Bretagne måste ägnas en hel vecka för att man ska få ut något bestående.
  • Man bör undvika den mest intensiva semesterperioden för fransmän och mellaneuropeer.
  • Välja bra B&B. Vi kan rekommendera detta!

söndag 24 januari 2016

Vår bilresa till södra Frankrike - sommar 2015, - genom Tyskland

Planen var att ankomma Kiel på fredag morgon och sen köra genom Tyskland till franska gränsen första dagen:

 
Efter att ha gjort ett besök i Göteborg tog vi båten därifrån till Kiel trots att vi vet att det alltid tar lång tid att komma av färjan. 

Här passerar vi Röda Stens konsthall, en ombyggd panncentral med spännande kulturevenemang.

Men en båttur är alltid trevlig, särskilt när man lämnar Göteborgs Hamn.

Älvsborgsbron.


Skandinaviens största hamn och den enda med kranar och djupgående som klarar det stora oceangående containerfartygen.

Det vet jag - för jag har själv jobbat här. Fantastiskt trevlig arbetsplats.
I förgrunden: Älvsborgs Nya Fästning.

Här möter vi DFDS Magnolia på ingående till Ro-ro hamnen - en av deras "blombåtar".





Vi planerade att åka över Hamburg - Bremen och sen på västra sidan om Dortmund och Düsseldorf ner till vår första B&B i närheten av Valenciennes, ca 8 mil SV om Brussel. Kartan är vår ursprungliga plan.


Men denna rutt fungerade inte!

En olycka hade korkat igen vägen mellan Hamburg och Bremen vilket gjorde att vi fick planera om. Istället körde vi till Hannover och sen rätt genom getingboet i Ruhr-området.
En fredag! Vad tänkte vi på?


Det var kö från Hannover till sena kvällen och då hade vi en bra bit kvar då vi körde en kort bit genom Belgien för att äntligen komma fram. Jag tror att vi körde 90 mil första dagen i ständig kö.

En och annan rast hann vi med även om vi var lite tidspressade.


Vi kom äntligen fram till vårt bokade B&B som heter "Entre-les-deux-nos" och vi kan verkligen rekommendera detta. 
Välkomnande värdpar och en lummig, skön trädgård.



Och vilken frukost sen......

Hemlagat bröd. Egengjord cider. Hemtillverkad marmelad. 

Samma sak med yoghurten. 


Entre-les-deux-nos ligger nära den lilla staden "Herognies" som ligger lite norr om den större staden Valenciennes. 






Erfarenheter från dag 1: Man blir alltid sen med Kielfärjan från Göteborg. Det beror på att rederiet prioriterar att lasta av yrkestrafiken först samt en katastrofalt dålig utfart från hamnområdet. 
En annan erfarenhet är att man bör undvika att köra genom Tysklands mest tätbefolkade områden en fredag eftermiddag / kväll. Slutligen - man skall reka boende i förväg så att man får en  bra övernattning- Det uppväger dom eventuella svårigheter man haft under dagen.  

lördag 16 januari 2016

Nobelvinet 2015

Återigen ett franskt vin till Nobelfesten



Inte från Languedoc denna gång - som vid middagen 2013 då det var l’Hospitalet från producenten Gérard Bertrand som var utvalt - men väl från grannregionen, södra Rhône-dalen, närmare bestämt från distriktet Châteauneuf-du-Pape. Namnet härrör från uppförandet av det palats som byggdes till påvarna i Avignon år 1320 och betyder "Påvens nya palats". Byn och palatset har gett namn åt såväl vindistriktet och appelationen.


Till huvudrätten vid Nobelmiddagen 2015 serverades det franska vinet Château  Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2010. 

Château Mont-Redon är den största egendomen i Châteauneuf-du-Pape och odlar vin på över 100 hektar. Här har det odlats vin sedan romartiden, men den moderna historien börjar 1923 då Henri Plantin startade med 2,5 hektar vinodling. Vingården drivs idag av Jean Abeille och Didier Fabre som är den tredje generationen, men lämnar snart över till den fjärde generationen som redan är fullt involverade i arbetet på egendomen.

Att välja vin till Nobelmiddagen går till på följande sätt:
  • Nobelstiftelsen tillsätter en grupp erfarna vinprovare som blindprovar ett stort antal viner från vinhus som bjudits in att delta. Vinerna provas ihop med maten som ska serveras på Nobelmiddagen och väljer det som passar bäst. Vilka det är som sitter i vinprovargruppen är hemligt.

Fakta om årets Nobelvin:

Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2010 har artikelnummer 2811 på Systembolagsbutiker och kostar idag 243 kronor för en helflaska. Vinet är gjort på druvorna Grenache (65 procent), Syrah (15 procent), Cinsault (10 procent), Mourvedre (5 procent) samt Counoise, Muscardin och Vaccarese (5 procent). Jag tycker det ser bra ut med så mycket som 65% Grenache i basen. Men prismässigt tycker jag att Nobelstiftelsen skulle kunna försöka anstränga sig och hitta viner i en mer rimlg prisnivå för den vanlige vinkonsumenten - säg att man försökte hitta viner under ca 180-200 kr.

Enligt importören har vinet en "generöst kryddig och nyanserad smak med inslag av fat, mörka körsbär, viol, vitpeppar, lagerblad, plommon och lakritsrot".

Vi testar vinet ikväll!

Enligt uppgift fungerar vinet bra till olika rätter av lamm-, vilt- eller nötkött – gärna grytor och stekar. Vinet är även utmärkt till torsk med rödvinssky, sidfläsk och en krämig puré. 

Själv ska jag prova ikväll med vinet till en kalvytterfilé tillsammans med goda vänner. Det ska bli spännande!


Länkar till Nobelvinet 2013, Gérard Bertrand här - och här.