måndag 16 juni 2014

Flyg Ryanair !!


Har varit nere i huset på en kortvisit. Tropisk värme nästan. Vi hade några dagar med 35-36 grader varmt som mest. Kvällarna långt över 20 grader.

Men jag tänkte ägna detta inlägg åt en uppmaning: 
Res Ryanair!

Både på nerresan och hemresan var flygplanet inte fyllt till mer än kanske 75%. Och det är ändå mitten av juni. 

Det är bara ett pennstreck i Dublin som behövs för att lägga ner rutten mellan Skavsta och Beziers. Visserligen finns alternativ men för oss som har nära till just denna flygplats så betyder trafiken att vi kan besöka våra hus i södern med låga kostnader och korta restider.
 

Positivt och negativt med Ryanair:

Det finns det en debatt i media om interna problem med säkerhet och utnyttjande av personal i företaget Ryanair. Vad som verkligen är sant vet jag inte. Men vad jag vet är vad jag kan se när jag flyger med bolaget och det har jag gjort åtskilliga gånger.
  • (+)   man är nästan alltid på tid.
  • (+)   man har moderna flygplan
  • (+)   man har slopat systemet med "fria platser" - ingen stress längre.
  • (+)   ombordpersonalen gör ett fantastiskt bra jobb (återkommer)
  • (+)   kapten och besättning verkar trivas (återkommer)
  • (+)   priset förstås - inte bara på Ryanair. Vi kan tacka dom för generellt sänkta flygpriser. 
  • (-)    ett krångligt internetbaserat bokningssystem
  • (-)    obekväma stolar
  • (-)    mat och smörgåsar tar slut.
  • (-)    flygplatserna ligger avsides (utom då just Beziers för min del ...)
Jag vill bara kortfattat kommentera detta med personalen. Jag har flugit mycket i mitt liv. Jag tycker ofta att man får bra service och ett positivt bemötande. Exakt samma sak gäller på Ryanair. I vart fall inte sämre än hos något annat bolag enligt min erfarenhet. 

Det som imponerar är deras tempo. Man sköter allt det som alla andra bolags personal också sköter - serverar mat, kaffe mm. Men samtidigt klarar man att ta betalt, inventera lagret, notera lagersaldon (eller vad dom nu sysslar med) på långa listor, städa toaletterna mm. Och dom verkar ärligt trivas med sitt jobb. Jag säger detta mot bakgrund att jag ofta sitter på de första raderna i flygplanet och kan iaktta hur Chief-Steward (eller vad det heter) sköter jobbet. Jag har också kunnat lyssna på "small talk" besättningsmedlemmar emellan om löner och arbetsförhållanden. Bl a en pilot som visserligen tyckte att det det blev täta flygpass men att man tjänade "väldigt bra pengar".

Det verkar som om en ganska stor andel av servicepersonalen ombord kommer från forna öststater eller Balkan. Såvitt jag kan bedöma har dom rekryterats utifrån kriterier som bl a handlar om:
  • kundbemötande, 
  • höga krav på flexibilitet, 
  • effektivitet
  • snabb uppfattningsförmåga
Jag är inte så blåögd att jag inte anar en stenhård personalstrategi bakom detta. Men personalen - inklusive besättningen - har en stark gemenskap, man verkar ha en god lojalitet med bolaget och man är mycket angelägna om en hög kvalitet i det man gör. Dvs bolaget har lyckats med sina rekryteringar och sin strategi.

Givetvis finns i ett så stort företag ett antal anställda som inte gillar eller passar in i företagskulturen. Några blir antagligen också dåligt hanterade och mår psykiskt illa. Det går inte att försvara men förekommer i de flesta företag. Och ingen tvingar en att jobba kvar i ett bolag man inte trivs i.....

Sammanfattningsvis: 

Jag har inga problem med att rekommendera andra att resa med Ryanair. WYSIWYG. 

Dvs - du vet att du får ett lågt pris, du får ta lite obekvämhet och struliga internetbokningar. Men jag anser att man får "value for money".

1 kommentar:

  1. Har inga problem med Ryanair heller, inte annat än de ibland har lite knepiga flygtider. Landar 23.35 i Marseilles till exempel. Då tar vi hellre Norwegian till Nice. Vi flyger från Landvetter. Nu när vi bor i Hjo är det inte mycket längre till Skavsta förstås.

    SvaraRadera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: