Men har man som vi bara några dagar på sig gäller det att vara effektiv och man får använda dom transportmedel som finns.
Metro:
Tunnelbanan i Paris är faktiskt mycket enkel att att använda. Den verkar ha hög tillförlitlighet och det är lätt att hitta. Man behöver bara hålla reda på i vilken riktning man skall åka med aktuell linje. Biljettsystemet är enkelt - man köper styckebiljetter i automater eller dagskort. Vi fick dock lära oss den hårda vägen att dagskort är just det - inte dygnskort. Dvs köper du ett tredagarskort på eftermiddagen så räknas hela denna dag som första dagen och du har bara två dagar kvar. Man räknar alltså inte timmar på så sätt att kortet gäller fram till samma tidpunkt efter tre dagar eller 36 timmar.Hyr-Cyklar:
Ett helt nytt inslag för mig i Paris är den stora närvaron av hyrcyklar - "Velib". Dom används mycket frekvent och verkar ha blivit en succé. Ingen använder cykelhjälm ......Priset är jättebilligt. För 1,70 Euro får man tillgång till cyklar en hel dag. Man betalar sen 1 Euro för första halvtimmen och 2 Euro för nästa halvtimma som man använder en cykel.
Vi gör Paris i mars - det var länge sedan sist - och håller med. Till fots för att se och uppleva. Och håller med, Metron är lätt att förstå bara man håller reda på riktningen.
SvaraRaderaFranska parkeringar är underbara.
Ha det så trevligt i mars och håll uppsikt i bloggen - det kommer nåt eller några lite "udda tips" på Paris-aktiviteter inom kort. /SP
Radera