Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 27 november 2011

Orkanstyrka på Västkusten

Jag har bott i Göteborgs västra delar i mer än tio år men just nu blåser det häftigare än både under "Gudrun" och "Per".

Tidigare idag var jag ute med bilen och Älvsborgsbron var avstängd redan vid kl 15:30. Klass 3 varning har utfärdats vilket innebär stora risker och risk att viktiga samhällsfuntioner slås ut. Men kulmen skulle uppnås först senare i kväll.

Vi var alldeles nyss (kl 20:00) nere i Långedrag och Hinsholmen och upplevde naturens krafter. I Långedrag vid GKSS blåste jollarna omkull och stag för master slets sönder. Vattnet hade gått upp över bryggorna och mängder av bråte blåser in på land. Det gick inte att hålla ögonen öppna eftersom regnet slog som småspik in i ögonen. Min uppskattning är att det blåste orkanstyrka i byarna - runt 35 m/sek. Det är en häftig upplevelse att vara ute i "säkerhet" i sådant väder. Tyvärr gick det inte att ta några bra bilder i mörkret men det var storslaget. Undrar hur det går för farygen i Älvsborgshamnen och Skandiahamnen rätt över fjärden? Det räcker med mindre vindstyrka än så här för att dom stora båtarna skall slita sig.

Vägen hem passerade vi Hinsholmskilen. Det var många båtar som redan hade avblåsta presenningar och några som hade stöttor som rasat. En och annan båt kommer att blåsa omkull inatt tror jag.

Tack och lov är det inte jättekallt - runt en +6 grader C.

Skönt att komma hem i stugvärmen och få lite varm glögg!

Bilden är tagen tidigare idag innan stormen nått sin kulmen.
Men det ger ändå en uppfattning. Bilden hämtad från GT:s hemsida. 
Skandiahamnens stora containerkran i bakgrunden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: