Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

lördag 17 september 2011

Gången runt huset är klar

Äntligen får man säga - problemet med anskaffande  av natursten visade sig vara större än förväntat. Den sten jag använt var sådan som tidigare låg på altanen och som vi tog reda på för senare användning - dvs nu!

Men det visade sig att det var jättesvårt att få tag på samma sten. Den kommer från ett stenbrott i Fjärås söder om Göteborg och är känd som "FJÄRÅSGNEJS" och således lite röd i tonen. Här finns en länk från hur denna brytning gick till. Brytningen avslutades år 1970. Många är det som letar den här stenen - jag menar verkligen MÅNGA. Dyker det upp några kvadratmeter på Blocket så är dom köpta inom några minuter och priset kan skena upp till flera hundra kronor per /m2 om den som säljer fattar att han sitter på en närapå guldgruva. Nu har jag kompletteringsköpt en del och med hjälp av snälla grannar kunnat få ihop tillräckligt med stenar för att trädgårdsgången ska kunnat bli klar.Priset för detta då? Man tycker inte att det skulle behöva bli så dyrt men det landar på ca 1000 kr löpmetern i detta fallet - och då har jag använt egen sten till en stor del av sträckan. I grova drag:
  • Singel och sättgrus inkl transporter                 4.000
  • Arbete och förbrukn.material                          24.000
  • Container och bortforsling av jordmassor         6.000
  • Extra natursten                                                 2.000
 Det blev mycket mer än jag hade förväntat mig men det är bara att suga i sig och lära sig att det blir alltid ungefär dubbelt så dyrt som beräknat. Samma erfarenhet har jag av IT-projekt o dyl. Lägg på 100% så är du ganska rätt i beräkningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: