Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

tisdag 31 januari 2012

Bästa sättet att resa till Franska Sydkusten - Genom Tyskland med bil

Vi reser till Franska Solkusten med bil: Genom Tyskland .........
Jag har i december 2011 redovisat hur man reser till Franska Sydkusten på bästa sätt med flyg.
Här kommer en redovisning och tips när man kör bil från Sverige till Franska sydkusten. Det innebär en resa på ca 190 mil från Malmö och ca 220 mil från Göteborg. I stort sett hela sträckan körs på motorväg.

Första etappen: Minst 4 olika vägar ut ur Sverige:

·         Från Göteborg via Fredrikshamn och genom Danmark ner i Tyskland
·         Via Göteborg och Stena Line-färja till Kiel i Tyskland
·         Via rutten Helsingborg-Helsingör och vidare över Rödby-Puttgarten
·         Via Öresundsbron vidare till Rödby- Puttgarten
Jag har själv inte åkt över Fredrikshamn och genom Jylland men detta är den kortaste rutten. 

Färja till Kiel:

När man tar färjan från Göteborg till Kiel så finns det en stor fördel; man startar från Göteborg vid ca kl 18.00 och vaknar upp i Tyskland. Man kan utvilad starta färden genom Tyskland kl 09.00 på morgonen. Man sparar också ca 50 mils bilkörning räknat från Göteborg. Det är inte helt billigt men säkerhet kostar också. Priset för bilen, 4 personer med hytt insides och frukostbuffé kostar drygt 4.700 kr. Efter att man anlöpt Kiel så är det bara att tuffa på söderut.

Helsingborg-Helsingör

Fördelen med denna rutt är priset. Här har man lägsta pris och ett bra alternativ är att köpa en kombibiljett som ger färdiga biljetter både för färjan över sundet och färjan över från Rödby till Puttgarten. Genom detta behöver man inte stå i kö för till luckorna och köpa biljett utan kan passera snabbt och enkelt via snabb-luckorna. Det finns en annan fördel att åka färja, man kopplar av en stund och hinner gå på toaletten i lugn och ro. Jag har upptäckt två nackdelar:
·    Man kommer norrifrån genom Köpenhamn och måste passera hela staden. Detta är ingen höjdare, absolut inte i rusningstrafik och inte heller om det är en shoppinglördag. Köpenhamn har en stökig trafiksituation och har haft mycket vägbyggen.
·    Biljetterna är datummärkta. Det går att boka om,  men då skall man från sitta och ringa till Stena Line i Sverige från utlandet. Sitta i telefonkö och boka om biljetten. Det har jag försökt och det är ingen höjdare det heller kan jag berätta.  

Via Öresundsbron

Detta är något dyrare än att åka färja över sundet men det går fortare och den stora fördelen är att man hamnar på södra sidan av Köpenhamn vilket innebär mycket enklare trafik.

OBS, passa er för vägen ner till Rödby!

Håll hastigheten, polisen har hög beredskap efter vägen med fartkontroller.

Andra etappen – genom Tyskland

Resan genom Tyskland är knappt 100 mil. Rakast och enklast tycker jag är följande:
·         Via Hamburg efter ca 15 mil från Puttgarten
·         A7  förbi Hannover – ca 17 mil från Hamburg
·         Vidare förbi Kassel – ca 15 mil senare
·         Frankfurt am Main, etappen hit är ca 18 mil
·         Kör A5 till Heidelberg ca 9 mil.
·         Ytterligare 6 mil till Karlsruhe
·         Därefter ca 12 mil till Freiburg (im Breisgau)
·         Efter ytterligare 6 mil är man i Frankrike / Mulhouse.
Här är en bra karta som är lätt att följa;
Karta Tyska Motorvägar
Trafiken är delvis brutal i Tyskland med hastigheter som lätt överskrider 200 km/tim där man tillåter ”fri fart”. Ofta ser man stora och massiva SUV;ar som kör i mycket höga hastigheter.  Ett annat fenomen är hastigt uppträdande kösituationer – ”Stau”.  Dessa beror ofta inte på nåt särskilt utan de bara uppstår beroende på mycket trafik. Ett tips är att försöka hålla koll på bakomvarande trafik och försöka varna för eventuella köer eller trafikhinder via varningsljus eller bromsljus.  Ett avsnitt som jag gärna varnar för är sträckan innan och efter Kassel som är olycksdrabbad. Här är backigt och bitvis äldre motorväg med hög trafikrytm.

Jag har kanske fel inställning, men eftersom jag är på väg till Frankrike så ser jag Tyskland som en ren transportsträcka. Det skall gå så snabbt och smidigt som möjligt. Vi gör inga onödiga stopp eller avvikelser på resan. Möjligen stannar vi till i Puttgarten på Bordershop eller Heligehafen (Calles) och köper alkohol billigt.   

Servicestationer och rastställen

En fördel med Tyska motorvägar är att det finns mycket gott om rastplatser och bensinstationer.
Extra bra tycker jag är Shell Autohof.  Här finns det både stora bensin och servicestationer (duschar och toaletter) samt bra matställen. Det är öppet 24 timmar om dygnet. Några bra sådana stationer innan Frankrike:
-      I  närheten av Kassel (Lohfelden) finns en alldeles nybyggd Shell Autohof.
-      Innan Heidelberg finns det ett Aral Autohof i Bensheim.
-      Längre söderut efter avfart till Baden-Baden ligger ytterligare en Shell Autohof i Achern (Am Achernsee).
-    Innan jag kör ut ur Tyskland brukar jag tanka och eventuellt sova en stund i Shell Autohof i Herbolzheim.

Kolla tidigare inlägg - resa med flyg ...

Se även fortsättningen med bil - genom Frankrike ....

Tyskland - en transportsträcka?

5 kommentarer:

  1. när vi körde ner i October 2015 tog vi båten från Göteborg över till Fredrikshamn, körde ner genom Danmark till Béziers via Hamburg, Hannover, Kassel, Frankfurt, Mulhouse, Lyon,
    bara de stora vägarna och vi sträck kör och växlar av varandra varannan till var tredje timme.
    Tar oss ca 23-24 timmar inklusive båtresan och håller oss till ca 130 km/h.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller nog med om att detta kanske är något snabbare - dvs köra genom Danmark - om man bor i Göteborg som vi gjorde 2012. Nu har vi ju flyttat "hem" till Stockholm så nu blir resan en annan. Just nu är favoritvägen via Trelleborg-Rostock och sen ner genom Tyskland snabbaste vägen. Kör man i gamla Östtyskland så är det nya motorvägar och ganska lite trafik en del av sträckan.

      Radera
  2. En ny favoritväg:
    Vår bästa väg just nu är att ta färjan från Trelleborg till Rostock. Fördelen är att färjan avgår sent på kvällen och kommer fram tidigt på morgonen till Rostock. Två stora fördelar;
    - Man kommer tidigt igång och kan köra många mil genom Tyskland
    - Man kan köra i gamla Östtyskland på bra motorvägar som är relativt sett mindre trafikerade.

    SvaraRadera
  3. jag tänker åka till carcassonne (frankrike)vad tycker ni ,vilken väg tycker ni är bäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på var du startar kanske. Men numera åker vi själva via Trelleborg-Rostock och sen ner över motorvägarna i gamla Östtyskland (förbi Berlin och Leipzig och sen västerut till söder om Frankfurt. Det är lite mindre trafik denna rutt upplever vi - och därmed mindre risk för trafikstopp pga olyckor mm vilket är det som avgör för oss. Dessutom är färjetiderna jättebra!

      Till Carcasonne kanske jag skulle överväga att åka över Luxenburg och sen söderut beroende på var du startar. Försök undvik att passera Lyon i rusningstrafik (sen eftermiddag och morgon). Här är ofta stora trafikstockningar.
      Sen beror det givetvis på om man ska köra ner så snabbt som möjligt eller om man vill stanna till på vägen.

      Radera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: