Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

tisdag 26 november 2013

Den yttersta förnedringen - bli filmad för en dokusåpa på akuten!!!

Kan inte låta bli att kommentera den händelse som beskrivs just nu i svensk nyhetsmedia. 


Anhöriga till en avliden man har stämt Landstinget i Uppsala. Landstinget lät ett tv-team komma in på Akademiska sjukhuset och filma mannen strax innan han avled. Programmet visades sedan i serien ”Sjukhuset” på TV3, efter att mannen hade avlidit, men utan att de anhöriga hade tillfrågats. En dotter berättar att hon fick se sin pappas dödskamp på TV - utan att vara förberedd på detta. Landstinget tycker inte att man gjort något fel. Mannens ansikte kunde ju inte ses i bild.

- Nähä  !?  

Det kan inte vara rätt tycker jag att en offentlig institution som ett sjukhus ska tillåta snaskiga TV-filmare att tränga in i privata och känsliga situationer.  Dom flesta så kallade dokusåpor är riktigt skräp-TV. En genre som siktar in sig på vår djupa känsla för snaskiga sensationer och nyckelhåls-kikande. Jag hoppas verkligen att detta är en rättegång som målsäganden vinner och att vi får stopp på dumheterna!

  • Jag kan inte själv tänka mig en större förnedring än vad det skulle innebära om jag på mitt yttersta skulle filmas och min dödskamp skulle kommenteras av tittare som sitter hemma i soffan och tuggar ostbågar. Runt omkring min bår skulle det trängas ljussättare och tekniker av olika slag tillsammans med filmare och producenter. Kanske ett filmteam på 5-6 personer minst! 

"Och där ligger han och dör .........."


Jag har ingen aning om vilka skäl som ligger bakom sjukhusets beslut att tillåta detta men gissar att det handlar om att stärka yrkesidentiteten och självkänslan hos dom som jobbar där. Ett lovvärt syfte och jag har ingen synpunkt på det. Jag har heller inte sett TV-programmet utan bara läst dagspress.

  • Filma gärna men aldrig utan godkännande av dom som förekommer i bild. Tänk om Landstinget i Uppsala kunde erkänna att man tänkte fel och ändrar sina etiska riktlinjer. 

(Tyvärr brukat just offentliga institutioner sällan göra just detta. Tvärtom händer det ofta att man med stöd av obegränsade juridiska resurser fortsätta driva sin ursprungliga inställning)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: