Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

torsdag 30 april 2015

Ett fantastiskt träd

Judasträdet
Det svenska namnet Judasträd sägs syfta på att Judas Iscariot hängde sig i ett Judasträd efter att ha förrått Jesus för 30 silverpenningar. "Då kastade han silverpenningarna i i templet och gick sin väg. Sedan gick han bort och hängde sig (Matt27:5)"

I ett så här stort träd är det nog möjligt att hänga sig ......
Trädet blev då så skamset att allt sedan denna dag blommar det med den rosa skammens rodnad. Cercis silliquastrum heter arten som fått detta tvivelaktiga rykte.

Fantastiskt vackra färger
Detta ståtligt Judasträd träd finns i den vackra byn Olargues vilken vi hade turen att besöka i förra veckan - just i rätt tid för att se blomningen när den kanske är som vackrast.

På latin heter trädet också "Cercis", vilket syftar på de vackert hjärtformade bladen som är gemensamma för alla arter i släktet. Vore det inte för bladen, skulle jag som inte är särskilt uppmärksam kunna ta miste och ta detta för en syrén. Men den doftar inte alls så mycket.

Hjärtformade blad
I Frankrike kan man se större träd (som på de översta bilderna) men arten finns också i form av buskar och mindre träd som här i vår egen by Villeneuve-Les-Beziers.


3 kommentarer:

  1. Detta är en klar favorit! Vi planterade ett judasträd mot en södervägg här i Skåne och efter 10 år kom några enstaka blommor. I år (elfte året) verkar det komma en hel drös av fantastiska blommor. Kul att det funkar - men det blir aldrig som i Languedoc där mängden av träd är det mest imponerande!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom kanske är vanliga ... jag har bara inte sett så många ännu - men som sagt, jag hade gissat på en syrén innan jag tittade närmare på trädet. Och innan jag såg det mäktigt stora trädet i Olagues. Lycka till med det skånska trädet!

      Radera
    2. Längs autoroute från Montpellier till Narbonne så växer det massor av dessa - men man måste ju passera dem just i blomningstiden (april-maj?). Övrig tid ser de bara ut som vilket grönt träd som helst.

      Radera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: