Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

onsdag 25 januari 2023

Boktips

Jag påmindes efter mitt förra inlägg om att jag borde tipsa om en spännande bok för oss frankofiler. 

Lorànt Deutsch har skrivit en fantastisk bok om Paris historia. 

Han är passionerat intresserad av historia och börjar sin berättelse med Ceasar och arbetar sig framåt. Jag lovar att boken är mycket lättläst om man är intresserad av Paris och Frankrike.

Här berättas bl a om vikingarnas härjningar som anlände till Paris på påskdagen den 29 mars år 845. En skräckinjagande syn där Seine är fylld med båtar som under obarmhärtig tystnad ros framåt. Med sina fruktansvärda färgglada drakfigurer i fören skrämde invasionshären alla försvarare på flykten. 

Vikingaflottan lägger till vid Ile de la Cités lilla hamn, dödar några förvirrade innevånare och plundrar den i stort sett övergivna staden.Kungen Karl den Skallige köper fred genom att erbjuda vikingahövdingen Ragnar Lodbrok sjutusen silverpund, vilket godtas och vikingarna lämnar Paris för denna gång …. 

År 885 återkommer nordmännen och uppför floden Seine 700 båtar fram sida vid sida. 

Så småningom leder detta fram till att vikingen Rollo utnämns till hertig över det som idag är Normandie och är förfader till såväl Vilhelm Erövraren som Richard Lejonhjärta. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: