Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 15 maj 2011

Mera turistinformation från Herault i Languedoc

http://www.sitesdexception.fr/

Ett antal historiska och kulturella platser i närregionen till Beziers.

Kan inte låta bli att återge ett inlägg med bilder och text från Bloggen
http://languedoc-frankrike.blogspot.com/ 

Den finns också till vänster upptill.


Dagens bild
<b>Dagens bild</b>
Här, vid Agde, börjar Canal du Midi (vinterbild)

fredagen den 13:e maj 2011


Canal du Midi


Kanalen som revolutionerade transporterna i Sydfrankrike. Avslutat runt 1680, tillät navigation mellan Medelhavet (den nyanlagda hamnen i Sète) och Toulouse. Därifrån fortsatte man längs Garonnefloden ända till Atlanten. Tvåhavskanalen kallades den därför, och byggdes av ingenjören Pierre-Paul Riquet.

Idag har den noll ekonomisk betydelse eftersom tåg är billigare och snabbare (se Göta Kanal i Sverige). Men till skillnad från sin svenska motsvarighet hann Canal du Midi användas framgångsrikt i nästan två sekel. Numera är den inte nyttig, bara snygg att titta på och trevlig att navigera för pråmar och småbåtar. Ett omtyckt turistmål. Någon gång borde man göra det: hyra en pråm och flyta fram längs kanalen i några dagar. Men då måste man vara några stycken.

Om jag gjorde det, skulle jag inte missa att lägga till vid Port Lauragais; där kan man äta den godaste cassoulet i Frankrike, på restaurang La Dinée. Nedläggningshotad tyvärr, man måste skynda dit. De godaste vita bönorna (lingots) kommer just från den trakten, nära Castelnaudary som skall vara cassoulets förlovade land.

En annan variant att "göra" kanalen är på cykel: som alla andra kanaler i Franrike (och de är många!) så löper vid sidan av den en bilfri väg, en "chemin de halage", eller servicegata.





Vid Fonsérannes, intill Beziers, finns det åtta slussar inom 300 m, som gör det möjligt för båtarna att "klättra" 21 meter.



Mäktiga slussportar


Kan det finnas en bättre bild för att illustrera begreppet "lugn och stilla"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: