Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

onsdag 25 februari 2015

Att öppna bankkonto i södra Frankrike

Detta med att öppna bankkonto i södra Frankrike

Det är lite komplicerat att öppna ett bankkonto i annat land - vilket som helst. För det första måste man normalt ha någon slags anknytning till landet - t ex vara fastighetsägare och för det andra finns problemet med att bevisa vem man är.

Jag tror därför inte att det är särskilt mycket krångligare att öppna bankkonto i Frankrike än i nåt annat land (kanske något - eftersom den franska administrationen är noggrann). Detta inlägg kan kanske vara till hjälp för dig som ställs inför samma behov.

Så här gjorde vi:
Vi hade två viktiga utgångspunkter för val av bank i vår region - Languedoc.
  1. Det skulle finnas ett bankkontor på nära avstånd från vårt hus i södra Frankrike.
  2. Det skulle finnas ett bra hemsida för kunna se kontosaldo, betala räkningar mm
I vårt fall blev det Crédit Agricole som är en slags fransk variant på Länssparbanken i Sverige. 



I vårt fall var det avgörande att banken hade sin hemsida på både franska och engelska. Sen visade det sig att vi också kunde skaffa försäkringar för vårt hus i samma bank vilket var en fördel - i alla fall rent administrativt. Vi har både en hem/hus-försäkring och en slags rättsskydd-försäkring.

Här är den hemsida hos C/A som jag först loggade in på:  Länk 

Jag tycker att vi blev bra mottagna av bankens representant som både talade och mailade på engelska. Hon som vi då hade kontakt med heter Audrey P och har titeln "Concillière en banque et assurances pour les particuliers". Telefonnummer till den avdelning som hanterar utlänningars bankkonton i C/A Languedoc är: 0033.4.66.70.30.96

Det var aldrig några egentliga problem på vägen. På begäran skickade vi över en mängd handlingar som vi scannade in i Sverige. Om jag minns rätt var det bl a:
  • Pass
  • Ett fullständigt personbevis från Sverige (den stora varianten)
  • Överlåtelsehandlingar för vårt hus i Frankrike
  • Elräkningen i Frankrike (givetvis)
  • Uppgifter om anställning och inkomstförhållande i Sverige (elektroniska lönespecar hade man aldrig hört talas om vilket stökade till möjligheten till dokumentation)
  • Namn och telefonnummer på bankkontakt i Sverige
Det är möjligt att några handlingar skickades med post - jag har glömt vilket. Jag vet heller inte om rutinerna har förenklats i dagens läge. Frankrike saknar våra personnummer och måste därför vara mer noggranna när det gäller att fastställa människors identitet.

Idag har vi således våra bankaffärer med Crédit Agricole i Languedoc. Det har fungerat bra hittills:
  • Vi har tillgång till ett MasterCard samt dom checkar man fortfarande envisas med att använda i många sammanhang. Kostnaden för detta är ganska hög tycker jag. För 2015 kostar detta 40 € per år.
  • Vi har autogiro för el-räkning, försäkringar, mm och jag tror att det går att ha autogiro för fler löpande kostnader som t ex vatten och lokala skatter. 
  • Kontoutdrag kommer hem till Sverige med posten en gång per månad.
  • Vi har tillgång till kontouppgifter - och kan betala räkningar på internet on-line. 
  • Vi blev "andelsägare" i banken och har därför avsatt ett summa på ett separat "andelskonto".   
  • Vi har också tecknat försäkringar i samma bank vilket förenklar för oss men jag är osäker på hur kostnaderna för försäkringen står sig i en jämförelse. Jämfört med Sverige så är försäkringskostnaden i alla fall rimlig.
Jag är nyfiken på en liten benchmark när det gäller erfarenhet av franska banker/försäkringar om någon läsare har andra och bättre (eller sämre) erfarenheter. Se också Madame Pri:s inlägg på samma tema som inspirerade mig att skriva om våra egna erfarenheter ---> Länk till Madame Pri

5 kommentarer:

  1. Tackar för informationen om service för utlänningar hos Credite Agricole!
    När vi öppnade ett bankonto där, fick vi hjälp av vår fransk engelsktalande mäklare. Dock behövdes inte alla uppgifter från din lista (t.ex bankonto i Sverige). Och elräkning? Fick ni elräkningen innan ni köpte huset? Vår mäklare ringde och anmälde vårt nya konto till elleverantören efter kontraktet hos advokaten var påskivet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är ganska vanligt i Frankrike att mäklarna hjälper till med bankkontakter men i vårt fall passade oss ingen av dom banker som "erbjöds". I vårt fall fanns därför ingen lokal kontakt som kunde gå i god för att just vi var vi. Vi skötte alla kontakter själva från Sverige.
      Du har logiskt rätt om elräkningen. Försäkringen var på plats när vi formellt övertog huset, minns jag. Kanske fick vi klart med bankkontot senare, jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. =;-)

      Radera
  2. Hej!
    I mitt fall var det mycket enkelt. Bankmannen (CIC Sud Ouest) var sambo med notarien så han tvivlade aldrig på att mina uppgifter var riktiga :-). Men allt sköttes proffsigt och seriöst. Jag hade med mig det "omfattande" personbeviset på engelska och "Remise d'avant-contrat de vente" som visade att köpeprocessen var igång. Jag hade också med mig de senaste lönebeskeden från min arbetsgivare i Sverige och en elräkning gällande svenska adressen för att visa att jag existerar :-) har en adress i Sverige och kan försörja mig.
    Vips hade jag ett franskt bankkonto med carte bleu och internetbank. På så vis kunde jag föra över pengar från svenska banken till mitt franska konto och till slut överföra handpengen. Avgiften är 9:40€/månad, men avgiften ska förhandlas varje år och detta första år betalar jag ingenting. De drar avgiften den 13 varje månad och sätter sedan in samma summa på mitt konto dagen därpå.
    Inför tillträdesdagen ordnades på samma bankkontor försäkring av huset. Jag fick en offert och kunde sedan betala försäkringen ett par dagar efter att jag tillträtt. Vid det tillfället kunde jag även visa upp intyget (l´Attestation) från notarien som visade att jag köpt huset och av vilka personer.
    Jag har inte brytt mig om några checkar och har klarat mig bra hittills utan, men vart jag än går har jag med mig en utskrift av mina RIB uppgifter (BIC och IBAN).
    Notariens intyg använder jag för att utan problem teckna avtal med Orange, EDF och SAUR (el och vatten/avlopp). Alla dessa avtal har jag autogiro på. De olika avtalen har hemsidor där jag kan se mitt avtal, hur fakturor sett ut och när nästa debitering kommer att ske. På Orange-hemsidan kan jag se om jag ringt några samtal som inte ingår i de ”fria” t ex till mobiler i sverige. Uppgifterna kan jag spara ner som pdf dokument eller skriva ut direkt.
    Inför min flytt ner till franska huset har jag fått offerter på olika försäkringar som ska täcka den den av sjukvårdskostnaderna som den franska försäkringskassan inte täcker och bilförsäkring. Nu när jag har adress, franska elräkningar, telefonnummer osv är det lättare att be om offerter från fler försäkringsbolag för att jämföra villkor och kostnader. Allt har fungerat utmärkt hittills. Lycka till!
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en mycket uttömmande beskrivning. Jag har en del kvar att lösa, t ex autogiro för vatten/avlopp. Undrar om man kan ha autogiro på "les taxes" också?. Hälsningar Stormpartner

      Radera
  3. Tack för tipset. Men knappast aktuellt för oss. Gillar Audrey Ps. tjusiga titel!

    SvaraRadera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: