Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 4 mars 2012

ZAZ - Je t'aime

ZAZ heter egentligen ...
"Isabelle Geffroy (born 1 May 1980 in Tours France), better known by the nickname Zaz, is a French singer mixing jazzy styles, French variety, soul and acoustic. She is famous for her hit "Je veux", from her first album, Zaz, released on 10 May 2010."  (Från Wikipedia)





Hon är så bra!

Hoppas att fler också i Sverige hittar henne även om franska sångerskor inte spelas så ofta här hemma.

Tack Karin för tipset......

onsdag 29 februari 2012

På Bokrean; en mycket prisvärd bok

Från sluss till sluss på franska kanaler:
Catharina och Tommy Grünbaum


http://www.provlas.se/fran-sluss-till-sluss/
 Denna bok säljer  man på rea hos Bokus för 99 kr just nu. Ofattbart billigt för en mycket trevlig bok som pryder sin plats i den franska avdelningen av biblioteket. Använd länken under bilden och titta in i boken.

Jag läser den just nu och bara myser av en trevlig och personlig berättelse om ett behagligt sätt att förflytta sig. Kanske mer en livsstil än ett transportsätt.

Jag är visserligen tillfälligt ovän med Bokus men det borde väl inte hindra andra från att göra ett trevligt fynd.

Mycke nöje

lördag 25 februari 2012

Marseillan - en turistguide

Ny bok om Franska Sydkusten.
How to be very lazy in Marseillan ( and a lot of Languedoc) 


Det här är en ganska nypublicerad bok. Jag har fakktiskt inte läst den ännu utan fick den med posten idag.
  • ISBN: 9780955824715


  • Kostar 165 kr på Bokus. Länk




    
    Ska bli spännande att läsa. Nästan 400 sidor om Marseillan - det känns initierat!

    tisdag 21 februari 2012

    The Surfing Bulldog

    Har ni inte sett denna förut,
    gör det nu (och sätt på högtalarna)!


    click on This Dog and enjoy...


    Surfing Bulldog Tillman. Ron Davis is the owner of this 6 year old English Bulldog Tillman living in Oxnard California. More about this athlete:
    http://www.youpet.com/pet/17789
    Tillman's channel:
    http://www.youtube.com/user/tillmanskateboarding

    onsdag 15 februari 2012

    Bästa sättet att resa till Franska Sydkusten - Genom Frankrike med bil

    Vi reser till Franska Solkusten med bil: Genom Frankrike .........

    Kolla tidigare inlägg om bilresa genom Tyskland .....
    Att resa med bil genom Frankrike är trevligt. Trafiken är inte lika tät som i Tyskland. Landskapet är vackert och alla stora vägar ”Routes” har fantasieggande namn som Route du vin eller Autoroute du soleil. Resan startar i Tyskland och går söderut……..
    Alsace: Om man kommer från Tyskland och skall köra ner till Medelhavet så kan man börja i Alsace. ”Route du vin” går mellan Marlenheim, som ligger strax väster om Strasbourg, till Thann, som ligger nära Mulhouse. Jag har aldrig kört den här vägen själv men det berättas att man passerar mängder med vingårdar i Alsace om man kör denna väg. I sommar planerar jag att stanna till några nätter i Colmar som är centralorten för vinodlingen i södra delen av Alsace.  
    Motorvägen från Mulhouse mot Dole: Om man kör den snabbaste vägen genom Tyskland så kommer man in i Frankrike vid Mulhouse i södra Alsace och kör mot Dole. Motorvägen här är A36 och kallas ”La Comtoise”. Jag tror att det kan översättas som ”Vägen genom Grevskapen”.
    Motorvägen A39 från Dole mot Lyon: Här börjar resan gå söderut, utefter A39, ”L’ Autoroute Verte” den ”Gröna Motorvägen”. Efter drygt 10 mil övergår färden till A40 vid Bourg-en-Bresse och man kör en kortar sträcka på kanske 7-8 mil ner till Lyon. A40 kallas Autoroute des Titans (för sina många och långa broar och tunnlar) och bitvis Route Blanche eftersom den går in i Schweits.
    Äntligen på väg mot solen: Efter att man passerat  Lyon kommer man snart in på den stora A7-motorvägen – ”Autoroute du Soleil” som förbinder Lyon med Medelhavet. Från Lyon till Marseille är den ca 30 mil lång. I stort sett hela vägen söderut går motorvägen i en dramatisk natur utefter floden Rhone’s dalgångar. Här har vi på allvar kommit in i vägtullarnas land. Resten av resan går på betalvägar. När man kommer ner till staden Orange skall vi växla över till nästa motorväg men om man har gott om tid kan man stanna till i området Chateauneuf-du-Pape som ligger alldeles söder om staden. Här finns stora viner att inhandla.
    Vi känner lukten från Medelhavet: Efter Orange kommer vi så in på ”La Languedocienne” – vägen genom Languedoc. Motorvägen A9 går sydväst och passerar Nimes, Montepellier, Beziers och fortsätter utefter Medelhavet mot Spanien.  Mellan Orange och Beziers är det ca 10 mil. Vi är framme vid den del av Franska Rivieran som jag gillar.
    Att tänka på när man kör i Frankrike:
    ·         Fartkameror, man är hårdare när det gäller hastigheten i Frankrike.
    ·         Vägtullarna, Man får ett kvitto när man kör på och betalar när man kör av. Mitt råd är att använda kontanter. Vanliga kontokort och betalkort fastnar och krånglar i kortläsarna och man blir tvungen att tillkalla en tjänsteman som inte talar annat än regionens variant av franska.  Man får växel tillbaka av betalautomaten. På franska heter tullstationen ”Peage” eller ”Telepeage”.
    ·         Lyon; Passa er för genomfarten. Trafiken är tät och det är ofta olyckor som gör att man leds andra vägar.
    ·         Rastplatser: Dessa kallas för Aire de service om det finns bensinstation och restaurang eller  Aire de repos om det är en vanlig rastplats med toaletter etc. Utefter de stora betalmotorvägarna så ligger dessa regelbundet med ca 50 km mellan varje servicestation.
    ·         Servicestationer / Aire de service: Dessa är öppna 24 h utefter de stora motorvägarna och där finns bensin, butik med matvaror och servicemöjligheter. Om man kommer mitt i natten så får man ofta lämna sitt betalkort inne i butiken innan man tankar.  Bensinen är lite dyrare efter motorvägen. Här finns alltid en ström av människor och det är en uppehållsplats för ungdomar och löst folk på natten. Men jag upplever säkerheten som ganska hög – i vart fall nära butiken. Om man planerar att sova i bilen rekommenderas att parkera alldeles utanför butiken. Här är några bilder på spektakulära rastplatser.
    
    Pont de l'aire du Jura sur l'A39

    
    Aire de service du Poulet de Bresse, sur  l'A39
    
    Liten fransk ordlista för bilkörning :
    Paus, vila                                       le repos
    Motorväg                                         l'autoroute
    Avstånd                                          la distance
    Bensinstation                                la station-service
    Lastbil                                             le camion
    Yta/område                                    l'espace
    Blyfri (bensin)                                sans plomb
    Bensin                                             l'essence
    Vägavgift                                        le péage
    Hastighet                                        la vitesse
    Matställe (utmed vägen)            le relais routier
    Bilkö                                                l’embouteillage
    Till höger/till vänster                    A droite / À gauche
    Olycka                                             Accident
    Karta (bil)                                       Carte routiére                                



    Några bra länkar för bilkörning i Frankrike:

    tisdag 31 januari 2012

    Bästa sättet att resa till Franska Sydkusten - Genom Tyskland med bil

    Vi reser till Franska Solkusten med bil: Genom Tyskland .........
    Jag har i december 2011 redovisat hur man reser till Franska Sydkusten på bästa sätt med flyg.
    Här kommer en redovisning och tips när man kör bil från Sverige till Franska sydkusten. Det innebär en resa på ca 190 mil från Malmö och ca 220 mil från Göteborg. I stort sett hela sträckan körs på motorväg.

    Första etappen: Minst 4 olika vägar ut ur Sverige:

    ·         Från Göteborg via Fredrikshamn och genom Danmark ner i Tyskland
    ·         Via Göteborg och Stena Line-färja till Kiel i Tyskland
    ·         Via rutten Helsingborg-Helsingör och vidare över Rödby-Puttgarten
    ·         Via Öresundsbron vidare till Rödby- Puttgarten
    Jag har själv inte åkt över Fredrikshamn och genom Jylland men detta är den kortaste rutten. 

    Färja till Kiel:

    När man tar färjan från Göteborg till Kiel så finns det en stor fördel; man startar från Göteborg vid ca kl 18.00 och vaknar upp i Tyskland. Man kan utvilad starta färden genom Tyskland kl 09.00 på morgonen. Man sparar också ca 50 mils bilkörning räknat från Göteborg. Det är inte helt billigt men säkerhet kostar också. Priset för bilen, 4 personer med hytt insides och frukostbuffé kostar drygt 4.700 kr. Efter att man anlöpt Kiel så är det bara att tuffa på söderut.

    Helsingborg-Helsingör

    Fördelen med denna rutt är priset. Här har man lägsta pris och ett bra alternativ är att köpa en kombibiljett som ger färdiga biljetter både för färjan över sundet och färjan över från Rödby till Puttgarten. Genom detta behöver man inte stå i kö för till luckorna och köpa biljett utan kan passera snabbt och enkelt via snabb-luckorna. Det finns en annan fördel att åka färja, man kopplar av en stund och hinner gå på toaletten i lugn och ro. Jag har upptäckt två nackdelar:
    ·    Man kommer norrifrån genom Köpenhamn och måste passera hela staden. Detta är ingen höjdare, absolut inte i rusningstrafik och inte heller om det är en shoppinglördag. Köpenhamn har en stökig trafiksituation och har haft mycket vägbyggen.
    ·    Biljetterna är datummärkta. Det går att boka om,  men då skall man från sitta och ringa till Stena Line i Sverige från utlandet. Sitta i telefonkö och boka om biljetten. Det har jag försökt och det är ingen höjdare det heller kan jag berätta.  

    Via Öresundsbron

    Detta är något dyrare än att åka färja över sundet men det går fortare och den stora fördelen är att man hamnar på södra sidan av Köpenhamn vilket innebär mycket enklare trafik.

    OBS, passa er för vägen ner till Rödby!

    Håll hastigheten, polisen har hög beredskap efter vägen med fartkontroller.

    Andra etappen – genom Tyskland

    Resan genom Tyskland är knappt 100 mil. Rakast och enklast tycker jag är följande:
    ·         Via Hamburg efter ca 15 mil från Puttgarten
    ·         A7  förbi Hannover – ca 17 mil från Hamburg
    ·         Vidare förbi Kassel – ca 15 mil senare
    ·         Frankfurt am Main, etappen hit är ca 18 mil
    ·         Kör A5 till Heidelberg ca 9 mil.
    ·         Ytterligare 6 mil till Karlsruhe
    ·         Därefter ca 12 mil till Freiburg (im Breisgau)
    ·         Efter ytterligare 6 mil är man i Frankrike / Mulhouse.
    Här är en bra karta som är lätt att följa;
    Karta Tyska Motorvägar
    Trafiken är delvis brutal i Tyskland med hastigheter som lätt överskrider 200 km/tim där man tillåter ”fri fart”. Ofta ser man stora och massiva SUV;ar som kör i mycket höga hastigheter.  Ett annat fenomen är hastigt uppträdande kösituationer – ”Stau”.  Dessa beror ofta inte på nåt särskilt utan de bara uppstår beroende på mycket trafik. Ett tips är att försöka hålla koll på bakomvarande trafik och försöka varna för eventuella köer eller trafikhinder via varningsljus eller bromsljus.  Ett avsnitt som jag gärna varnar för är sträckan innan och efter Kassel som är olycksdrabbad. Här är backigt och bitvis äldre motorväg med hög trafikrytm.

    Jag har kanske fel inställning, men eftersom jag är på väg till Frankrike så ser jag Tyskland som en ren transportsträcka. Det skall gå så snabbt och smidigt som möjligt. Vi gör inga onödiga stopp eller avvikelser på resan. Möjligen stannar vi till i Puttgarten på Bordershop eller Heligehafen (Calles) och köper alkohol billigt.   

    Servicestationer och rastställen

    En fördel med Tyska motorvägar är att det finns mycket gott om rastplatser och bensinstationer.
    Extra bra tycker jag är Shell Autohof.  Här finns det både stora bensin och servicestationer (duschar och toaletter) samt bra matställen. Det är öppet 24 timmar om dygnet. Några bra sådana stationer innan Frankrike:
    -      I  närheten av Kassel (Lohfelden) finns en alldeles nybyggd Shell Autohof.
    -      Innan Heidelberg finns det ett Aral Autohof i Bensheim.
    -      Längre söderut efter avfart till Baden-Baden ligger ytterligare en Shell Autohof i Achern (Am Achernsee).
    -    Innan jag kör ut ur Tyskland brukar jag tanka och eventuellt sova en stund i Shell Autohof i Herbolzheim.

    Kolla tidigare inlägg - resa med flyg ...

    Se även fortsättningen med bil - genom Frankrike ....

    Tyskland - en transportsträcka?

    måndag 30 januari 2012

    (O)verklighetens folk i KD

    Jag begriper mig inte på Kristdemokraterna.
    Jag är inte på något sätt engagerad i detta parti men det har ändå varit lätt plågsamt att lyssna på den interna debatten i KD. Eftersom jag står helt utanför de interna strider som pågått inom KD så är det enkelt att ha en utomståendes åsikt.
    Den bild jag har fått är att en fraktion av partiet vill ha en annan inriktning på politiken än den som hittills drivits. Mer av kristen konservatism och mindre av socialliberalism. För mig är  detta verklighetsfrämmande!  Om man tror att mer av ”Nej till homoäktenskap” och mer av ”Nej till aborter” skall ge fler röster så är man långt från verkligheten.  (O)verklighetens  folk. 
    Om detta blev partiets politik, hur många skulle i sådant fall skulle rösta på KD?  Att ge Livets Ord mer spelrum i KD är som att ge Sovjetkommunisterna i Norrland mer spelrum inom Vänsterpartiet. Inte skulle KD komma upp i några 4% i alla fall. Som sagt, jag begriper mig inte på dom krafter som driver på detta inom KD. Mot bakgrund av detta – visst finns det fog för att ifrågasätta ledarskapet inom partiet men då måste man hitta starkare krafter än Mats Odell. Det verkar finnas en nisch inom svensk politik att driva familjefrågor och en humanistisk socialpolitik. Detta har KD mutat in tidigare och det bör kunna hålla dom på rätt sida av 4%-spärren - men glöm att KD blir ett parti med över 10% av väljarrösterna.
    Man sa om Alf Svensson att han var populärare än partiet och det var säkert sant. Jag skulle tro att samma sak gäller Göran Hägglund. Han drar säkert fler väljare till KD än deras politik. Om nu Göran Hägglund skall utmanas på partiledarposten – inte borde det vara av Mats Odell. Jag tror att detta är uppenbart för alla som inte är engagerade i partiet. Mats Odell har väl aldrig satt några märkbara spår inom svensk politik eller visat några tecken på att vara en tändande ny kraft? Varför skulle han göra det nu på upploppet av sin politiska bana?
    Jag drar samma slutsats av detta; Dom som förde fram Mats Odell som utmanare kan inte ha full kontakt med verkligheten och det gör mig bekymrad för partiets framtid. Hur skall man få dessa virrpannor att skapa ett parti med en gemensam slagkraftigt intressant politik? Det är i högsta grad förvirrande och ger en uppfattning om hur svårt det är att leda det ganska lilla parti som KD ändå är. Det är ett verklighetsfrånvarande och ytterligare ett tecken på (O)verklighetens folk.
    Mitt tredje exempel på förvirring och brist på verklighetsförankring är att Mats Odell - idag måndag kväll efter att han med stor majoritet förlorat omröstningen om partiledarskapet mot Göran Hägglund – ännu inte avsagt sig sina nuvarande uppdrag inom KD (gruppledare i Riksdagen om jag förstår rätt). Nej, han säger tvärtom att han vill sitta kvar. Har kar’n inget självkurage eller är han bara verklighetsfrånvarande. Klart att han inte kan sitta kvar som om inget hänt! Partiet kanske behöver förändring men det behöver inte Mats Odell!  Jag vet inte vilka motiv som driver honom att klamra sig kvar. Han borde väl kunna leva på en riksdagspension om det handlar om ekonomiska motiv eller att ha ett jobb.  Mats Odell får bli min avslutande symbol för (O)verklighetens folk denna kväll.