Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

måndag 15 oktober 2012

Besök Konstmuseet Göteborg

 Fotokonst och annan konst
 
Vi var på Hasselblad Center i helgen för att titta på Tuija Lindströms fotoutställning där.  Det är en retroperspektiv utställning bilder från 1980-talet.  Tuija Lindström är född i Finland pch har varit professor på högskolan för fotografi och film. Under hennes ledning skapades en skapades en tvåårig mastersutbildning i fotografi i Göteborg och skolan kom att heta Högskolan för fotografi och film. Jag vet inte hur det egentligen är tänkt med det urval bilder som visas på utställningen men lite dystert är det. Jag tror att det är meningen att man skall se utställningen som en helhet - som en betraktelse över 1980-talet. Kan väl vara OK men det är inte riktigt mitt sätt att vilja se på bilder. 
 
Jag gillar att betrakta fotokonst och kunna värdesätta enskilda bilder var för sig. Jag kan t ex uppskatta ett bra porträttfoto eller ett stilleben. Det finns sådana exempel i utställningen och det är givetvis så att Tuija är en duktig och driven fotograf och mörkrums-kopist. Se t ex porträttbilden nedan på en ung Jonas Gardell.

 Annan konst

När vi ändå var på museet så passade vi på att titta på den separatutställning som fanns med verk av Klara Kristalova (länk). Hon gör spännande figurer i glaserad lera eller om det är porslin. Det är en drömlik sagovärld som man träder in i. Jag gillade verkligen det hon gör - se några exempel nedan.




Ett levande museum

Jag läste i GP en kritik mot Konstmuseet om att man saknade nya initiativ och ideer. Jag tycker inte det är rättvist. Det är gott om besökare på museet. Låt vara att dom permanenta utställningarna inte är så kul men jag upplever detta som ett levande museum. Se bara denna jättestora roterande "pole-dancer" (just joking) som man möter i stora trappsalen. Häftig och spännande.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: