Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 30 november 2014

Hur SMHI räknar soltimmar ....

Som en egen replik till mitt förra inlägg har jag nu blivit (ännu) lite klokare: 

Jag vet hur man beräknar "soltimmar".


Så här är det: Definitionen av solskenstimmar är den tid då den direkta solstrålningen som når marken är mer än 120 watt per kvadratmeter. 

Alltså; Direkt sol mer än 120 watt/m2 på de mätstationer som SMHI använder sig av. 

Eftersom solen står så lågt den här tiden på året så har solen särskilt svårt att lysa direkt på marken - särskilt om det är lite moln i vägen.  Allt enligt SMHI.

Rekordlågt antal timmar med sol i november!

Det är tydligen huvudsakligen i Stockholm som det har varit ovanligt lite soltimmar jämfört med normalt. Först i morgon måndag får vi veta hur det blir med "rekordet" som tidigare var 8 soltimmar för november. Häromdagen var det bara tre timmar så chansen är betydande att rekordet blir slaget.

Tveksamt rekord förresten - inget man eftersträvar att slå precis. 

 

Som lite tröst i vintermörkret kommer här några bilder från den traditionella Julmarknaden på Stortorget:


 Fullt med folk såhär första advent

God stämning och köpglada stockholmare. Enrisrökt korv, specialinlagd sill och gotländska specialiteter. Jojo .... 

Keramik med tomtar och troll  ....

Hemstöpta ljus.......

Traditionellt inslag - alkoholfri glögg eller varm saft - vad man nu vill kalla det .....


Trots att det är så mycket folk i Gamla Stan och på Stortorget, finns det ändå möjlighet att betrakta de vackra husen i lugn och ro på intilliggande gator.  Gamla Stan är vacker. .....

Men på Västerlånggatan ligger turistshopparna tätt ....... Samma utbud i alla.

Jag tycker att man fått till det ganska bra med fasadbelysningen på Kungliga Operan. Det är också vacker belysning utefter strömmen mitt emot  Strömparterren.

Drottninggatan är julbelyst hela vägen - nästan ända upp till Odenplan.

2 kommentarer:

  1. Julmarknad i Gamla stan är ju erkänt fin. Trevlig julmarknad även i Hjo. Kallt bara. Så in i norden kallt. Även i Stockholm förmodar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt inte så kallt ännu i Stockholm, bara ca 0-3 grader plus. Vi är ju "återvändare hem" efter ca 15 år i Göteborg och min minnesbild är att det är en torrare kyla här. Vintrarna på Västkusten är verkligen råkalla!
      Nästa helg blir det fler julmarknader - vi får se om dom dyker upp i bloggen. // SP

      Radera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: