Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

fredag 19 december 2014

God Jul och Gott Nytt 2015

Så här i juletider blir det inte mycket tid att uppdatera bloggen. Så God Jul alla som möjligen letar sig hit! Jag bjuder på ett julkort i "Hötorgskonst-stil".


Det är fullt upp med julklappar och traditionella förberedelser inför julen som t ex att röra till Julsenapen och göra Äggosten. Den senare har jag bloggat om tidigare så det gör jag inte igen. Men prova länken om du är sugen på en traditionell efterrätt från Bohuslän.

Men okey, jag kan väl bjuda på mitt recept för julsenap: 

Stark  julsenap


1 påse      Bruna senapskorn

2 påsar           Gula senapskorn

0,5 dl        Colemans senapspulver

2 tsk                            Dijonsenap

4 msk                           Kallt kaffe

0,5 msk          Balsamvinäger

1 msk             Whiskey

1 msk         Farinsocker

½ tsk    Apelsinskal smått rivet

1-2 msk          Kallpressad rapsolja



Senapskorn mals, gärna med järnkula. 
Blanda sen alla ingredienser. 
Vänta över natt med att fylla på sista rapsoljan. 
Senapen bör utblandas med gräddfil innan

servering för mildare smak.

 Gula frön är mildare

än bruna

För övrigt har vi fått lite snö hör i Stockholmstrakten men det kommer nog att försvinna till jul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: