Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

onsdag 3 augusti 2011

Rapport nr 6 från en regnig semester i Södra Frankrike

Jag har en rapport kvar att redovisa. Det kom lite annat i vägen som semester i Sverige och ---- bra sommarväder. Men som sagt, en utflykt till skall redovisas.

Innan det skall noteras att jag bytt namn och bloggbeskrivning på min blogg.  Den heter numera "Franska sydkusten och andra kuster". Det har visat sig att det handlar mest om längtan till Frankrike - särskilt regionen Languedoc och Herault - och andra trevliga platser där man kan njuta av det goda livet - upp till var och en att definiera.

Men som sagt .... nu handlar det om:

PEZENAS och CAUX

Bakgrunden till utflykten var givetvis att vi sökta intresanta vingårdar och just området runtomkring Pezenas och Caux är mycket tätt med intressanta vinodlare. Vägarna mellan Beziers och Pezenas är nybyggda och det går mycket smidigt att köra bil hit.


Pezenas är Molière

Om Pezenas är bekant för något så är det Molière - hit kom Molière med sitt resande teatersällskap 1650 och ska ha återvänt hit många gånger under åren. I Pezenas bodde han alltid hos barberaren Gély och i sudiesyfte besökte han hans barberarsalong där han kunde sitta i flera timmar för att få inspiration till sina rollfigurer som Tartuffe och Don Juan.



Barberaren Gélys hus
Som sagt Moilère - staden lever på sitt rykte om honom, hotellet heter "Hotel Molière", vinodlarna i trakten har samlat sig i ett vinkooperativ som kallar sig "Les Vins de Molière". Man hittar deras trevliga inköpsställe  på södra utfarten (Avenu de Verdun) från Pezenas. Men jag tyckte att dom hade bättre och billigare viner på Carrefour mitt över gatan där vi gjorde en del fina inköp eftersom (som det skulle visa sig) vinodlarna i trakten antagligen hade semester.

Men det är roligt att besöka vinkooperativen - här säljs det man kallar Vrac som är en typ av "bag-in-box". man tappar över vinet direkt från en slang i det karl som man har med sig - t ex en 5-litersdunk. Det är givetvis varierande kvalitet men priser (som jag sett) har oftast handlat om 1,0-2,0 Euro per liter. Inte illa för ett bordsvin.

Jag tror att Pezenas också är en samlingspunkt för många svenskar - tror att jag läst detta på nån av mina bloggar jag följer.


Caux ja ..... en stillsammare stad får man leta efter.

Konstigt stadsvapen
med en fot i ena fältet? 

Det var egentligen inte Pezenas som var vårt mål utan området runt Caux med några specifika vingårdar som alla visade det sig var stängda. Det berodde nog på en kombination av att det var en vanlig vardag "off-season" eftersom det var i mitten av juni. Några vinbönder passar på att ta semester och sen har vi siestan förstås - detta var mot alla odds en ganska varm dag.

Här är några bilder från Caux:

På väg in i Caux


L'eglise de Caux

Ett sovande Caux - men charmigt



Kommunhuset i Caux med det traditionella orden.
Det som man kanske kan notera är att det syns inga människor på bilderna. Vi kom dit på eftermiddagen och det var nästintill spöklikt. Det syntes inte en enda människa på gatorna. Det var helt stilla. Alla verkade sova siesta. Affärer var stängda och samma sak gällde dom "Caves" som vi sökte. Det var en lätt absurd upplevelse men samtidigt lärde vi oss nåt...... Så här är det i små franska städer. Man stänger till och lägger ner under de varma timmarna. Och då är det verkligen stängt!!

Några av dom vingårdar/vinhandlare vi skulle besökt: (men som var stängda)

Sammanfattningsvis så blev vi förtjusta i Caux och regionen.

Nu blir det inga fler rapporter från den regniga semestern. men för den som vill ha lite koncentrerad turistinformation så finns här länkar till alla 6 rapporterna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: