Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

måndag 4 juli 2011

Rapport nr 4 från en regnig semester i södra Frankrike

Carcassonne

Alltså - hur stor är sannolikheten att man inte får 14 dagar med sol i juni. Egentligen ganska stor gissar jag.

Men som sagt denna juni - Cést exceptionell!

Vädret var inte bra, det var det inte....



Vi hade talat i flera år om att åka till Carcassone - staden med den medeltida borgen med anor ända från romartiden 500 år BC och innan dess. Historia är inte min starka sida men jag har läst att slottet ligger strategiskt placerat i en korridor med å ena sidan Pyrenéerna och på andra sidan Centralmassivet. Genom sitt strategiska läge kontrollerade man landvägen mellan Medelhavet och Atlantkusten och har därför alltid varit en mycket viktig befästning. Genom staden går också - ja givetvis Canal de Midi - ständigt denna canal. Vart man än vänder sig i regionen så har den en förmåga att dyka upp. Med regionen menar jag Languedoc vilket den lilla skara läsare/besökare som hittar hit ibland antagligen har förstått - det är hit jag just nu förlorat mitt hjärta....

Carcassonne et
Port Nabonnaise
Som sagt - vi hade talat om att besöka Carcassonne men det har alltid varit för varmt eller kommit nåt annnat emellan. Denna gången regnade - och verkligen regnade mycket. Och vi bestämde att detta var ett bra år och en bra dag att besöka den medeltida staden. Det tyckte alla helglediga fransöser också - det var nämligen en lördag och det var fullt av lediga fransmän där.

Efter att ha hittat en parkering för bilen så gav vi oss in genom den östra ingången som jag tror är huvudingången. Jag tror den heter Narbonnaise, antagligen för att den vetter åt öster och Narbonne. Som framgår av bilden så regnade det och därför sökte vi upp en restaurang så snart vi kunde för att komma inomhus och för att få lite lunch.


 Vi möttes i dörren till restaurangen av denna kvinna -
kan hon vara från medeltiden tro?
Här åt vi en god löksoppa.












Utsikt västerut över det moderna Carcassonne
Den gamla staden Carcassonne och borgen ligger verkligen högt över slätten. Ett utmärkt försvarsläge och en bra bevakningsposition.

När man går runt på gatorna så glömmer man lätt det medeltida arvet - kommersen är i full gång och man kan köpa allt. Godis, alkohol, klockor, konst och antiviteter mm mm. Men det förtar inte så mycket - man blir överväldigad av den medeltida arkitekturen.







The Count´s Castle eller
Château Comtal
Borgen är verkligen som en sagoborg - väldigt väl bevarad. Jag har för min personliga del inte sett nåt liknande. Inte så stort och inte så välbevarat. Inte konstigt att det har blivit förklarat som Världsarv. Därmed stoltserar Carcassonne med två världsarv. Canal de Midi är också ett världsarv. 

Slottet inne i borgen byggdes på 1100 - 1200 talet på initiativ av Vicomte Bernard Aton Trencavel. På den tiden var det givetvis en vallgrav med vatten samt en fällbar bro istället för stenbron som den ser ut idag.



Carcassonne har en dubbel ringmur med 53 torn.
Den yttre ringmuren är ca 1,6 km
En sista bild från vårt besök: På vägen ut kunde vi se att borgen har dubbla ringmurar för att ytterligare stärka befästningen och försvaret av staden. Man kan säga att vi hade lite tur med vädret ändå - för annars vete tusan om vi hade åkt hit. Det var maffigt att se - tyckte även jag som inte är särskilt historieintresserad egentligen.  


2 kommentarer:

  1. Carcassonne är alla barnbarns och även vuxnas favoritmål när de kommer på besök. Man glömmer dock lätt, som medern människa, att kommersen troligen var ännu livligare i Carcassonne på medeltiden än den är nu. Då fanns förmodligen allt som finns idag i dåtidens version plus utbredd prostitution, vilket vi slipper idag inne i borgen. Med all säkerhet var våldet och kriminaliteten också utbredd på den tiden.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  2. Ja det är en imponerande borg. På tal om prostitutionen på medeltiden - tror du dockan i stolen kanske inte är en docka utan en mumie från den tiden?.....

    Förresten, hur får du med ett huvud och namn så snyggt när du skriver en kommentar?
    Hälsningar

    SvaraRadera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: