Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

torsdag 7 juli 2011

Lasse T på Base Camp Mount Everest

Lite häftigt faktiskt. Man är ändå på 5400 m i Base Camp. Och det är högt och syrefattigt.
En kompis till mig - Lasse - gjorde den här trippen. En typisk 50-års-grej. Kanske är jag själv inte lika sugen på just detta - men impad, det är jag!

Närmaste stora flygplats är KATHMANDU. Sen vidare transport innan vandringarna börjar och man rör sig på nivåer runt 2.200-2.800 innan allvaret börjar och man måste acklimatisera sig vid höjdförhållandet runt 3.500 meter ö.h innan man går vidare.

Det är ingen "walk-in-the-park" men det är en vandring som man kan klara med medelgoda vandringskunskaper / kondition. Man går i ordnade grupper med Sherpas som oftast bär den tyngre packningen (max 30 kg).

Kul grej i alla fall och säkert ett minne för livet!! Tack för en bra bild Lasse. Undrar om det är toppen av K1 man ser i bakgrunden på bilden?

Jag hittade en karta på internet över toppstigningen från Base Camp. Hämtat från en en äventyrskille som heter Anders Stävhags blogg. Intressant läsning. Se bildtexten nedan. 

http://stavhag.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: