Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

tisdag 12 augusti 2014

Ryanair har fått olagligt etableringsstöd i Frankrike

Ryanair måste betala tillbaka 10 miljoner euro


"EU underkänner det stöd på 10 miljoner euro som Ryanair erhållit från Frankrike i etableringsstöd.

Beslutet ogillas av Ryanair som kallar EU-beslutet för felaktigt. Men enligt EU:s utredare, har stödet som flygbolaget erhöll för att förlägga sin verksamhet vid tre små regionala flygplatser, varit konkurrenspåverkade då det delades ut i form av rabatterade avgifter och uppgörelser om marknadsföring. Det rapporterar TT-Reuters."


Ovanstående är saxat från en nyhet som spridits i press under juli i Sverige. 

Just nu har jag inte hunnit få fram mer information - t ex vilka flygplatser detta gäller.

Men det kan naturligtvis innebära att trafiken på t ex Beziers/Agde flygplats på sikt är hotad. Jag har hela tiden varnat för att Ryanairs trafik alltid hänger på en skör tråd. Om det inte ger tillräcklig lönsamhet så stryks linjen och Ryanair sätter in sina plan där dom får högre avkastning. I och med denna nyhet så ökar risken för att trafiken försvinner eller minskar på Franska Sydkusten.

Jag tror att man måste förstå hur ett lågmarginalbolag som Ryanair fungerar för att inse konsekvenserna. 

Ett företag som Ryanair har mycket låg toleransgrad för dåliga affärer. Deras uthållighet är mycket låg eftersom hela deras affärskultur bygger på lönsamhet, low cost och volymtillväxt.

Jag för min del är mycket nöjd med Ryanair. Jag tycker att dom har bra service och går nästan alltid på tid. Dom har byggt upp ett unikt system av lågprisflyg som satt hela den övriga näringen under press till nytta för oss som reser.

Låt oss hoppas att linjen Skavsta/Beziers fortsätter att finnas till.

Själv har jag i sommar testat andra alternativ:

Eftersom vill hålla hög beredskap för vår "andrabostad" i södra Frankrike så testade vi denna sommar en alternativ resväg till vårt hus i Villeneuve-Les-Beziers.
  • Flyg Stockholm/Skavsta - Marseille/Provence
  • Flygbuss (shuttle) från flygplats till Gare Vitrolles (gratis)
  • Tåg från Airport/Vitrolles Gare - Beziers
Flygbussen till Vitrolles

Gare Vitrolles

Denna väg fungerar. Det är dyrare och det tar längre tid - men det fungerar. Vi startade kl 10 från Skavsta och kom till Beziers ca 19 på kvällen.


Tågtiderna passar inte exakt. Man måste vänta några timmar på flygplatsen för att kunna sätta sig på ett direkttåg till Beziers . Kanske kan man komma fram snabbare om man åker in till Marseille och utgår därifrån samt gör byte efter vägen. Sen är inte tågstationen nån höjdare. Vi rekommenderar att man stannar så länge som möjligt på flygplatsen.

Tågbiljetterna köper man på flygplatsen (en fristående kiosk ca 100 meter bortanför MP 1) eller på tågstationen. För oss två vuxna kostade det ca 700 kr enkel resa. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: