Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

fredag 21 oktober 2011

Böcker om livet i södra Frankrike (3)


Cadogans Guides
Languedoc-Roussillon
Dana Farcaros & Michael Pauls
ISBN 978-1-86011-392-5
Den enda riktiga guidebok jag har hittat över Languedoc-Roussillon. Den är mycket faktafylld och ger många tips på utflykter, utan att gå på djupet. Jag upplever själv att den enorma mängden av fakta hindrar läsaren att ta till sig boken. Men som sagt - det kryllar inte av internationella turistböcker om Languedoc och därför är det en användbar bok för den som hellre läser om fakta än om känsla. Alla är vi olika och finns säkert gott om läsare för denna bok.

(Boken finns numera i ny upplaga http://www.bokus.com/bok/9781860114366/languedoc-roussillon/)

Huvudavsnitt i boken:
  • History
  • Art and Architecture
  • Topics
  • Food and Drink
  • Planning your Trip
  • Practical a-z
  • Nimes, the Gard and Montpellier
  • The Hérault
  • Narbonne, the Corbières and the Aude
  • Roussillon
  • Toulouse  
Varje huvudavsnitthar sen flera underavsnitt - t ex The Hérault har ca 10 underkapitel. Den här boken är som sagt ganska komplett och faktaspäckad.


Detta är ett avsnitt av sju där jag ger en kort beskrivning och recension av böcker om södra Frankrike som jag läst och tagit intryck av. Jag har försökt att ta med sådana böcker som inte är självklar turistlitteratur utan istället satsa på böcker som på något sätt försöker förmedla en känsla. Vilket jag lyckats med i de flesta fall.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: