Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

måndag 24 oktober 2011

Böcker om livet i södra Frankrike (7)


Languedoc
Möten med viner och vinodlare i franska Södern
Anders Levander, Bengt Rydén, Britt Karlsson
Foto Per Karlsson
ISBN 978 91 7331 105 2
Den här boken har redan förekommit i min blogg och det får bli sista boken i denna serie. Om någon har tips på trevliga böcker i samma stil som jag hittat så vore det kul med lite lästips.

Vinboken om Languedoc är En fantastisk bok innehållsmässigt, bildmässigt och även vad gäller tryck. Den är ett praktverk i stort format,, större än A4. Här har tre vinkunniga personer - varav två som arbetar proffessionellt med viner - samlat sig och gjort ett mästerverk om vinodlare och vintillverkning i Languedocregionen. Bengt Rydén förresten är samme Bengt som varit chef för Stockholmsbörsen och ordförande för Sjunde AP-fonden. Även han har ett stort intresse för Languedoc (och vin). Boken har t o m en egen hemsida på Britt och Per Karlssons utmärkta blogg bkwinehttp://www.bkwine.com/sv/vara-bocker/boken-om-languedoc/              (Jag rekommenderar ett besök på bkwine)

Boken platsar väl i denna min genomgång eftersom den är en sådan bra propaganda för regionen och dess innevånare likväl som den fungerar utmärkt som guide vid besök av vingårdar. I boken finns ingående beskrivningar från mer än 60 vinodlare och det är uppenbart att författarna letat upp så gott som alla dessa på deras egen gård för att kunna göra en autentisk beskrivning.  Man täcker hela Languedoc med t ex distrikten La Clape, Saint Chinian, Faugères, Minervois, Fitou mm.

I beskrivningarna av viner och vingårdar kommar man nära odlarna, vi får lära oss om deras bakgrund och personliga motivation att tillverka bra viner. Jag har besökt några av de odlare som finns med i boken och dom har uppskattat att man besöker dom på plats i deras Cave eller vingård. Jag har även använt innehållet i boken vid besök på inköpsställen för vin, t ex "Maison des Vins" i S:t Chinian.

Ett helt avsnitt i boken tillägnas det svårdefinierade begreppet "Terroir" - det som ger vinet karaktär, bl a  från samspelet mellan miljö och människa. Detta är en komplett och lättillgänglig bok för alla som älskar viner och livet i södra Frankrike.
 
Återigen, det är en fantastisk bok om södra Frankrike som man bär med sig i många år och läser lite då och då.
Köp den och njut av det vin du kanske köper med hjälp av den....!

Detta är ett avsnitt av sju där jag ger en kort beskrivning och recension av böcker om södra Frankrike som jag läst och tagit intryck av. Jag har försökt att ta med sådana böcker som inte är självklar turistlitteratur utan istället satsa på böcker som på något sätt försöker förmedla en känsla. Vilket jag lyckats med i de flesta fall.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: