Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 23 oktober 2011

Böcker om livet i södra Frankrike (5)


Det franska Lantköket
Joanne Harris & Fran Warde
ISBN 91-518-4642-X
Joanne Harris är författare till både skönlitteratur och matböcker. Det är hon som skrivit boken "Choklad" som sen filmades av Lasse Hallström som regissör. Hon har viss koppling till regionen Gascogne som ligger i sydvästra delen av Frankrike - dvs vi är i alla fall i närheten av den region som jag syftar på i denna min blogg om "Franska sydkusten och andra kuster". Hennes utgångspunkt är staden Nérac vid floden Baïse och det var också här som hon inspirerades till boken Choklad. Fran Warde är utbildad köksmästare och är matskribent.

Vad är det som gör detta till en bra bok om södra Frankrike? Jo, därför att det är en matbok som verkligen innehåller matglädje i ordets verkliga betydels. 

Det som gör boken speciellt bra enligt min åsikt, är själva urvalet av recept - här finns mängder av lokala rätter och specialiteter som inte kräver mycket mer än bra råvaror och lite omtanke. Boken har också fantastiska bilder och ett fint tryck och man blir glad bara av att bläddra i boken. (Jag är lite nördig när det kommer till böcker som har bra foto och bra tryck!)

Varje kapitel inleds med med några korta kommentarer om råvarorna.

Jag avslutar med att lista några av recepten för att ge en känsla av innehållet.
- Bön och kålsoppa med roquefordost
- Bläckfisk fylld med vitlök och fläskkött
- Fläskkött med kastanjer
- Kryddiga rivna morötter med honung
- Majrovor i vitt vin
- Marulk med grädde och kastanjer
- Potatis med tryffel
- Rostad fänkål
- Söta rostade briochebullar med svamp
- Valnötsbröd
- Äppel- och valnötssallad

När jag gör listan slår det mig att hon verkligen använder lokala råvaror - t ex svamp, nötter, rotfrukter, honung, tryffel mm.

Det här är en bra bok - skulle kunna dyka upp för en spottstyver på en bokrea.
Slå till direkt i så fall!

Detta är ett avsnitt av sju där jag ger en kort beskrivning och recension av böcker om södra Frankrike som jag läst och tagit intryck av. Jag har försökt att ta med sådana böcker som inte är självklar turistlitteratur utan istället satsa på böcker som på något sätt försöker förmedla en känsla. Vilket jag lyckats med i de flesta fall.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: