Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

torsdag 20 oktober 2011

Böcker om livet i södra Frankrike (2)

I Frankrike
Johan Werkmäster
ISBN 91 7029 496-8

Johan Werkmäster är en Göteborgare som skrivit ett antal personliga berättelser från sina resor i Frankrike. I just denna bok är de flesta texterna hämtade från tidigare utgivna böcker. Denna bok utkom 2002.

Här möter vi en filosof och en kringströvande författare som besöker ofta okända eller bortglömda resmål. Han lyfter fram en udda historia eller en anekdot och kopplar den till platsen och gör god litteratur tycker jag. Han ger intryck av att vara lite svårmodig och lite grubblande, inte så lätt att komma inpå livet. När han börjar sina strövtåg undrar man ibland om det skall bära eller brista men det blir alltid en god läsupplevelse som gör att det är roligt att läsa den här boken. Hans historier är välfyllda med iakttagelser och detaljer från det franska vardagslivet. Jag tror också att Johan hade roligt - eller i vart fall blev lyckligare - när han reste och när han skrev sina berättelser.

Här handlar historierna inte bara om södra Frankrike men jag rekommenderar alla frankofiler - LÄS JOHAN WERKMÄSTER.

Några nedslag i ovanstående bok:
  • Alsace, Sniglar, Viltsvin och Goethe. I detta avsnitt berättar Johan om hur han bor på hotell Wissembourg i norra Alsace. Vi får som läsare lära oss något om Maginotlinjen. Sen gör författaren ett litterärt hopp till Gothe som hade en ungdomsförälskelse med en prästdotter i en närliggande by. Han åker dit för att han "måste besöka den plats där Gothe krossade en ung flickas hjärta. Hur skulle jag väl kunna låta bli?" - Ja hur skulle han kunna låta bli? Sån är han Johan W och på liknande sätt gör han personliga besök i många franska orter.
  • Pérouges: Här beskriver han hur han hamnar på samma hotell och i samma säng där tidigare  sångerskan Barbara Hendricks bott. Efter att ha beskrivit ett restaurangbesök avslutas detta kapitel; "Snart skall jag korsa torget, öppna porten till Maison du Saint Georges och krypa ner i samma himmelssäng som Barbara Hendricks sov i. Jag ska inte dra för gardinerna innan jag lägger mig. Jag vill att gryningsljuset i Pérouges ska dränka mig och väcka mig. Som vore himlen alldeles nära." Det känns nästan som om man vore där. Jag blir lite lyckligare när jag läser Johans berättelser!
  • Betty Blues strand: En roman och en film med namnet Betty Blue - 37,2 på morgonen spelades in på den franska badorten La Plage des Chalets i Gruissan. Här kommer vi så geografiskt nära mitt eget Languedoc som det är möjligt i denna bok. Här gör Johan W en koppling mellan regissörens återkommande besök på en restaurang under filminspelningen och ett vin som fått regissörens namn - Cuvée Jean-Jacques Beineix.  Jag kommer själv väl ihåg filmen och miljöerna men minns det som om det vore en amerikansk film.
Jag har försökt att ge en känsla av vad man har att vänta sig av hans reseskildringar och om ni gillar det så rekommenderar jag er att läsa Johan Werkmäster! Ni kommer inte bli besvikna.

En resande filosof, en livsnjutare och en bonvivant.

Detta är ett avsnitt av sju där jag ger en kort beskrivning och recension av böcker om södra Frankrike som jag läst och tagit intryck av. Jag har försökt att ta med sådana böcker som inte är självklar turistlitteratur utan istället satsa på böcker som på något sätt försöker förmedla en känsla. Vilket jag lyckats med i de flesta fall.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: