Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

söndag 15 september 2013

Languedoc 2013; Etapp 2: La Grotte de Clamouse

Samma dag som vi besökte den vackra byn Saint-Guilhem-le-Desert passade vi på att besöka även grottorna i Clamouse.

Infarten till grottorna ligger strax norr om "Djävulsbron" som ursprungligen byggdes redan på 1000-talet.

Djävulsbron, Pont du Diable



Ca 1 km ganska kuperad vandring


Detta var första gången som jag besökte grottor av denna typ och storlek. En stor upplevelse.

Själva grottvandringen sker med guide och man  utrustas med bärbara hörlurar med information på olika språk - dock ej svenska. Under vandringen som tar drygt 60 minuter och är ca 1 km lång är fotografering tillåten - dock utan att använda blixt. Därför är dom bilder jag visar kanske inte helt skarpa. Men det finns fler och bättre bilder på hemsidan

Jag ska inte gå in på geologiska fakta om droppstenar som stalagmiter (växer nerifrån) eller stalaktiter (växer från "taket"). Men så mycket vet jag att det är droppande vatten - som kristalliseras och bildar dessa formationer. Se t ex Wikipedia.  Grottorna i sig bildades genom att dalgången där floden Hérault nu rinner för länge sedan var fylld av vatten och att tryck av vattnet åt sidorna bildade gångar och grottor.


Stalaktiter som bildar draperier


Humusfärgade stalaktiter
Detta var ett mycket minnesvärt besök. Men jag gissar att om man har sett en grotta så har man sett alla. Åtminstone om man inte har ett särskilt geologiskt intresse.  

Så har du inte sett grottor förut - gör det!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: